De verwachtingen voor Titanfall, de nieuwe game van Call of Duty-bedenkers Vince Zampella en Jason West, zijn hooggespannen. Om de game heel kort samen te vatten: Titanfall is een multiplayer-only First Person Shooter in een futuristische setting, waarbij gevechtsrobots (Titans) een grote rol spelen. De speler kan zich als voetsoldaat over het slagveld verplaatsen door middel van freerunning, maar kan ook zelf achter het stuur van een Titan kruipen.

De verwachtingen van fans werden kort geleden echter op de proef gesteld, toen Zampella mededeelde dat de multiplayerpotjes niet meer dan zes spelers per team zouden bevatten. Dit was voor een aantal belangstellenden een flinke tegenvaller en sommigen schreven de game zelfs direct af. Aan de hand van vier redenen zal ik uitleggen waarom deze spelerslimiet echter geen probleem hoeft te zijn.

1. Designkeuze, geen technische onmogelijkheid

Ten eerste, de keuze voor dit aantal spelers is niet het gevolg van een technische beperking. De developpers hebben de game uitgebreid getest met verschillende spelersaantallen om tot deze keuze te komen en uiteindelijk is een aantal van twaalf spelers het beste bevonden. Ontwikkelaar Respawn Entertainment: “Nog maar enkele maanden en speculatieve discussies als deze zullen verdwenen zijn, aangezien men de game dan zelf heeft kunnen spelen.” Duidelijke taal; de ontwikkelaar staat achter haar keuze, en op het moment zijn zij degene die het beste kunnen inschatten of het een juiste is.

6-vs-6-multiplayer-voor-Titanfall   titanfall4-640x360

2. Alles is relatief

Een game als Battlefield is gemaakt voor grote aantallen spelers en daar draagt het bij aan de gameplay op de grote, uitgestrekte maps. Maar op de compacte maps van Gears of War moet je geen 64 man willen hebben, aangezien het spel daar niet voor gemaakt is. Of er “te veel” of “te weinig” spelers op een map zijn, is dus onlosmakelijk verbonden aan de afmetingen en het level design.

Van de maps van Titanfall weten we nog geen afmetingen of indelingen, dus om te stellen dat er te weinig spelers in een potje kunnen, is een ongefundeerde uitspraak. Bovendien zijn de twaalf spelers niet alleen op de maps; er lopen ook nog twaalf Titans en “dozijnen” AI-bestuurde soldaten op het slagveld. Leeg aanvoelende maps zal je dus waarschijnlijk niet tegenkomen.

3. Beperkte chaos

Als je gameplaybeelden van Titanfall hebt bekeken, dan weet je dat de game snel gaat. Heel snel. Vooral door het freerunnen schiet je als een zwaarbewapende stuiterbal door de map heen. Hoewel dit natuurlijk afhankelijk is van de grootte van de maps, kan ik me voorstellen dat de drukke en flitsende gameplay met twaalf man nog enigzins binnen de perken blijft. Respawn: “Er gebeurt zo veel in een map, dat het lastig wordt om een actievollere game te vinden.” Natuurlijk zijn dit maar PR-praatjes, maar het bevestigt wel het vermoeden dat meer menselijke spelers de game te chaotisch zou maken.

titanfall-screenshot-3

4. Verhalende functie

Hoewel Titanfall geen singleplayer bevat, heeft het tot op bepaalde hoogte wel een verhaal.  Per missie hebben beide teams een bepaalde doelstelling die wordt gecommuniceerd door officieren, zowel op het slagveld zelf als via een video-oproep in de rechterbovenhoek van je scherm. De missies kunnen iedere keer weer anders verlopen; de prestaties van jouw team zullen het verloop van de slag beïnvloeden.

De AI speelt hierin een andere rol dan de echte spelers; zo zal een groep computerbestuurde soldaten gevangenen in veiligheid proberen te brengen. Aan de spelers de taak om ze te beschermen ofwel te verhinderen, afhankelijk van aan welke zijde je vecht. Doordat de AI zowel gameplaytechnisch als visueel gezien een ondersteunende rol verricht, lijkt de hele situatie meer gewicht te hebben. Daarnaast zijn Titans door de speler zelf te besturen, maar als je even te voet verder wilt gaan, zal jouw Titan zelf de touwtjes in handen nemen. Hierdoor zijn er effectief veel meer dan twaalf spelers op het veld, ieder met hun eigen variabele functie.

Natuurlijk zijn er ook nadelen te noemen; zo kan de spelerslimiet inderdaad iets te klein zijn als je graag in clanverband speelt. Vooralsnog lijkt het er echter op dat Respawn haar keuze zal kunnen verantwoorden en is het geen reden om de game nu al af te schrijven. Wie er gelijk zullen krijgen, de sceptici of de fans, zal vanaf 13 maart op PC, Xbox One en Xbox 360 beslist worden. Stand by for Titanfall!